Translate

keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Vesipyörän akselin teko ja sen kiinnitys

Näin se homma etenee, taas ripeät kaksi tuntiset suoritettu.
 Aika menee liian nopeaa kun on mielekästä tekemistä, olisipa oma paja, hyvät ja tarpeelliset työkoneet ynnämuut, jossa tehdä hommia päivät. Mutta eipäs mennä nyt unelmointiin, vaan katsotaan mitä edistystä tänään tapahtui.

Rungon läpi tulee siivikolta hihnapyörille veto nivelakselin avulla. Minulla onkin siro nivelakseli vanhasta karhimesta, siksi akselin päähän tulee booriakseli.



Päädyin vesipyörän akselin suhteen laippakiinnitykseen, pääosin syystä, että akselia ei voi sinkitä samalla pyörän kanssa, koska akseliin tulee liika paksu kerros sinkkiä, joka olisi pitänyt hioa pois. Tästä syystä akselin kiinnitys on irroitettava ja akselistoon tulee keltapassivointi.




















Akselin hitsaus laippaan, juureen lisäsin holkin vahvistamaan juurta.




















Akseli kokonaisuudessaan.
Jos joku ihmettelee, miksi tein booriakselin holkkikiinnityksellä enkä suoraan hitsannut, siihen on syynä se, että laakerit, jotka jo etukäteen olen hankkinut, ovat 30mm sisähalkaisijaltaan. Täten akseli on myös 30mm, mutta booriakseli on 35mm, joten akseli ei menisi läpi laakereista booriakselin kanssa.
















Rungon etupään sovittelua akselistoon ja hyvä tuli!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti